Hopp til innhold

Difi - Direktoratet for forvaltning og IKT

Digitaliseringsdirektoratet

Internkontroll/styringssystem (Versjon 1.5)

Søkeskjema

Tekststørrelse A+ A a For å endre tekststørrelsen, hold Ctrl-tasten nede og trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
  • Hjelp
  • Kontakt oss
  • Om veilederen
Meny
Hjem » Alle endringer
  • Hjem
  • Sammendrag
  • Systematiske aktiviteter
  • Etableringsaktiviteter
  • Utdypninger
  • Godt å vite

Alle endringer

Oppdatert lenker til Digdir.no

Dato: 11.01.2021
I forbindelse med at nettstedet www.difi.no er avviklet, er alle lenker til innhold endret til relevant sted på www.digdir.no.

Versjon 1.5

Dato: 01.07.2020
I versjon 1.5 har vi lagt inn tydeligere knytninger til annen veiledning på flere områder.

Versjon 1.4

Dato: 07.02.2019
I versjon 1.4 er veiledningsmateriellet tilpasset ny sikkerhetslov. Utover tilpasning til ny sikkerhetslov er det kun gjort et fåtall mindre endringer.

Versjon 1.3 publisert

Dato: 27.06.2018
I versjon 1.3 er relevante deler av veiledningsmateriellet oppdatert for å gjenspeile endringer i personvernregelverket, som følge av at EUs personvernforordning (GDPR) blir en del av norsk rett innen kort tid. I tillegg er det gjort flere forbedringer, blant annet nye visuelle virkemidler og forenkling av beskrivelsen av metoden for «Gjennomføre risikovurdering», nye støttedokumenter til aktiviteten «Planlegge etablering/forbedring» og støttespørsmål til forberedelse til virksomhetsledelsens gjennomgang.

Versjon 1.2 publisert

Dato: 19.06.2017
I versjon 1.2 er veiledningsmateriellet oppdatert for å gjenspeile de endringene som ble gjort i eksempler og støtteverktøy i forrige versjon. I tillegg publiseres tre ulike sammendrag av materialet i PDF-versjon: For toppledere, Grunnleggende innføring og Grunnleggende begreper. I tillegg er menyen omstrukturert, med færre menypunkter på øverste nivå, og utdypningene skilt ut i eget punkt.

Versjon 1.1 publisert

Dato: 31.10.2016
I versjon 1.1 er flere eksempler og støtteverktøy oppdatert ut fra erfaringer og tilbakemeldinger. Der det nå ikke er helt samsvar mellom de oppdaterte eksemplene/støtteverktøyene og teksten i selve veiledningsmateriellet, vil sistnevnte bli oppdatert i kommende versjoner.

Versjon 1.0 publisert

Dato: 22.02.2016
Veilederen «Internkontroll i praksis – informasjonssikkerhet» er nå ikke lenger i beta-versjon. Versjon 1.0 er en godkjent versjon av veilederen.

Betaversjon 7.0 publisert

Dato: 23.12.2015
Betaversjon 7.0 er den siste betaversjonen før godkjent versjon 1.0 publiseres. I denne versjonen er de største endringene på «Overordnede styrende dokumenter» og «Gjennomføre risikovurderinger». I tillegg er de fleste andre sidene revidert for å få en gjennomgående lik struktur på hele veilederen.

Betaversjon 6.0 publisert

Dato: 06.11.2015
I betaversjon 6.0 er hovedaktivitetene «Overvåkning og hendelseshåndtering» og «Måling, evaluering og revisjon» konkretisert. Det er i tillegg gjort noen mindre endringer på andre hovedaktiviteter.

Betaversjon 5.0 publisert

Dato: 02.10.2015
I betaversjon 5.0 er hovedaktivitetene «Kompetanse- og kulturutvikling» og «Kommunikasjon» som er konkretisert.

Betaversjon 4.0 publisert

Dato: 17.08.2015
I betaversjon 4.0 har vi gjort enkelte strukturelle endringer for å skille mer på de ulike delene av stoffet. Vi skiller ut det vi kaller «etableringsaktiviteter», og tar også ut «Godt å vite»-sidene i et eget menypunkt. Under menypunktene for de ulike hovedaktivitetene er det nå derfor bare de systematisk gjentakende aktivitetene som står igjen. I tillegg er hovedaktiviteten «Risikohåndtering» vesentlig oppdatert og gjort mer konkret, og det er utarbeidet et eget «Godt å vite»-punkt for denne hovedaktiviteten også. Basert på arbeidet vi har gjort med risikovurderinger er det gjort flere endringer i både «Ledelsens styring og oppfølging» og «Risikovurdering»

Betaversjon 3.0 publisert

Dato: 23.02.2015
Hovedaktiviteten «Risikovurdering» er nå vesentlig oppdatert og gjort mer konkret. Flere nye metoder og fremgangsmåter er beskrevet. Det er i tillegg utarbeidet et eget «Godt å vite»-punkt til risikovurdering. Det gir bakgrunnskunnskap på flere sentrale begrep og tema. Det er også gjort vesentlige konkretiseringer på undermenyer til «Overordnede styrende dokument» under hovedaktiviteten «Ledelsens styring og oppfølging». Dette er endringer som i stor grad henger direkte sammen med aktiviteten «Risikovurdering».

Betaversjon 2.1 er publisert

Dato: 03.10.2014
Den vesentlige endringen i betaversjon 2.1 er at løsningen har tatt i bruk tre nivå i venstremeny og at innholdet under hovedaktiviteten «Ledelsens styring og oppfølging» er omstrukturert i henhold til dette. Målet er å skape bedre oversikt og gjøre det lettere å finne det som er nyttig for den enkelte uten å måtte lese alt. Beskrivelsen til «Ledelsens styring og oppfølging» er av samme grunn vesentlig endret. Det er på bakgrunn av tilbakemeldinger og kvalitetssikring også gjort noen endringer på ulik tekst under denne hovedaktiviteten. I tillegg er høyremeny «Regelverkskrav» vesentlig oppdatert.

Betaversjon 2.0 er publisert

Dato: 01.09.2014
Den vesentlige endringen i betaversjon 2.0 er at innholdet under hovedaktiviteten «Ledelsens styring og oppfølging» er vesentlig endret. Det gjelder både hovedbeskrivelsen og mange underpunkter. Det er også lagt inn en del eksempler. I tillegg er hovedfigur og tekst på førstesiden til veiledningsmateriellet justert. To nye tekster med generell bakgrunnsinformasjon er lagt til under høyremeny «Nyttig». Det gjelder utdypninger om regelverkskrav og sammenhenger mellom helhetlige styringssystem og internkontroll på ulike områder. Det er også gjort noen mindre endringer i andre deler av veiledningsmateriellet.

Betaversjon 1.0 publisert

Dato: 04.06.2014
Første betaversjon publisert.

Nyttig

  • Maler og eksempler
  • Begrepsliste
  • Regelverkskrav
  • Hva sier ISO/IEC 27001?
  • Virksomhetskontekst
  • Hva sier andre?
  • Endringslogg
  • Kilder
  • Kontakt: redaksjonen@digdir.no
  • Telefon: +47 22 45 10 00
  • E-post: postmottak@digdir.no
  • Org.nr: 991 825 827